Tuotteen toimitusehdot ovat tärkeä osa verkkokaupasta tilaamista. Huomioi ainakin nämä seikat, jotta onnistut tekemään hyvät kaupat.

Tuotteen saatavuus

Tuotteen saatavuus on tärkeä tekijä, joka linkittyy vahvasti myös tuotteen toimitusaikaan. Tilatessasi tuotetta katso onko juuri haluamaasi kokoa tai mallia saatavilla suoraan varastosta. Varastossa olevat tuotteet toimitetaan lähtökohtaisesti selkeästi nopeammin. Mikäli tuotetta ei ole varastossa, niin katso mikä on arvioitu toimitusaika, mikäli se on ilmoitettu. Voit kysyä toimitusaikaa myös asiakaspalvelusta.

Ostaminen vaatii hieman tarkkuutta, koska varastosaatavuus voi muuttua huomaamatta, kun valitsee eri kokoja ja vaihtoehtoja. Tuotteen saatavuus vaikuttaa myös maksutavan valintaan. Mikäli tuotetta ei ole varastossa, niin maksa mieluimmin kortilla, koska tällöin tilauksen peruminen on kaikkein helpointa, mikäli toimitus jää jostain syystä roikkumaan.

Kännykällä tilaaminen.

Tarkista tuotteen saatavuus ennen tilaamista.

Tuotteen toimitustapa ja toimitusaika

Katso mitä toimitustapoja ja aikoja tuotteelle tarjotaan. Pienemmille tuotteille tavanomaisia tapoja ovat Postista tai asiamiespisteestä nouto tai esimerkiksi Smartpostin käyttäminen. Kaikkein pienimmät tuotteet voivat tulla myös suoraan postilaatikkoon. Suuremmat tuotteet kuten pesukoneet toimitetaan yleensä jonkinlaisen lähettipalvelun avulla suoraan kotiin. Kodinkoneiden toimitukseen saa nykyään usein myös asennuksen ja vanhan laitteen poisviennin samaan pakettiin, lisähintaan tietysti.

Tiettyyn toimipisteeseen tai paikkaan jätettävissä toimituksissa on syytä kiinnittää huomiota, että paikka on sopiva sijainnin, aukioloaikojen, että ylipäätänsä pääsyn suhteen. Joissakin taloyhtiöissä on lukittujen ovien takana olevia pakettien jättöpisteitä. Tälläiseen pisteeseen ei luonnollisestikaan kannata tilata toimitusta ellei itse asu kyseisessä taloyhtiössä. Kauppojen yhteydessä olevat pakettipisteet ovat yleensä hyvä valinta sijainnin, pääsyn ja aukioloaikojen suhteen.

Toimituksen kesto riippuu varastosaatavuuden lisäksi tuotteen kuljettavasta yrityksestä kuten Postista tai lähettipalvelusta. Mikäli tilaat suuren tuotteen kotiinkuljetuksen, niin muistathan myös sen, että voit olla paikalla vastaanottamassa sen. Pääosin kotiinkuljetuksen saa nykyään onneksi sovittua ihan ilta-aikaan, mutta poikkeuksiakin on esimerkiksi rahtina toimitettavissa suurissa tuotteissa. Mikäli verkkokaupan myymälä tai varasto on lähellä sinua, niin yleensä nopein ja halvin tapa saada tilatut tuotteet on hakea itse paikan päältä, jos vain verkkokauppa tarjoaa tälläisen mahdollisuuden.

Toimituskulut

Toimituskulujen suhteen vallitsee villi viidakko, joten verkko-ostajan kannattaa kiinnittää niihin huomiota ennen tilauksen hyväksymistä. Toimituskulut vaihtelevat paljon paitsi tilattavista tuotteista riippuen, mutta myös siitä riippuen ottaako myyjä toimituskulut osittain tai kokonaan itse maksettavaksi. Tiedot toimituskuluista löytyvät toimitusehdoista tai viimeistään verkkokaupan ”kassalla” ennen tilauksen hyväksymistä.
Toimituskuluihin vaikuttaa luonnollisestikin myös valittu toimitustapa. Itse kulujen lisäksi kannattaa tarkistaa, että toimitustapa on itselle sopiva.

Villapaita

Vaatteille on usein maksuton toimitus.

Palautusoikeus

Verkkokaupasta tilatuille tuotteille on pääosin palautusoikeus ilman sen kummempaa erityistä syytä. Palautusoikeus on 14 päivää. Palautusoikeus ei kuitenkaan koske esimerkiksi mittatilaustuotteita tai avattuja digitaalisia tuotteita, kuten vaikkapa Bluray- elokuvaa. Myös osa ns. hygeniatuotteista jää palautusoikeuden ulkopuolelle, mutta esimerkiksi alusvaatteiden osalta sinulla on samat sovitusoikeudet, kuin kaupassakin, eli voit sovittaa omien alusvaatteidesi päälle. Oikeutesi mahdolliseen palautukseen kannattaa aina tarkistaa kaupan sopimusehdoista.

Asiakkaan kannattaa tutustua siihen millä tapaa palautus tehdään ja maksaako se jotain. Kauppa voi veloittaa tuotteiden palautuksesta, mikäli on asiakasta informoitu siitä ennen kaupan syntymistä. Palautuksen hinta voi erota tuotteen toimituskustannuksista asiakkaalle päin, koska toimituskustannukset eivät välttämättä ole samat kuin todellinen kustannus, kun taas tuotteen palautuksesta kauppa saattaa periä todellisen kustannuksen.

Kannattaa muistaa, että tuotteen noutamatta jättäminen ei ole sama asia, kuin tilauksen peruminen tai tuotteiden palautus. Asiakkaan on oltava aktiivinen palautuksen suhteen. Monet verkkokaupat hyväksyvät noutamatta jätetyn tuotteen palautuksena tai ainakin jättävät asian siihen. Ongelmia ja lisäkustannuksia voi kuitenkin seurata eikä asiaa kannata jättää kaupan hyväntahtoisuuden varaan, vaan palautus kannattaa hoitaa asianmukaisesti.

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu ei ole varsinaisesti osa toimitusehtoja, mutta auttaa huomattavasti niiden noudattamisessa ja ongelmien setvimisessä. Selkeästi ilmoitettu puhelinnumero on aina hyvä merkki vaikka et puhelimella haluaisikaan tavoitella asiakaspalvelua. Se nimittäin tarkoittaa, että joku on vastaamassa puheluihin ja myös viesteihisi. Sama pätee myös verkkokaupan chat-palveluihin, kunhan niissä on oikea ihminen paikalla, eikä vain robotti.